Friday, May 20, 2011

Tazkirah dengan rahsia pada jari kita


Apakah tarbiyah/tazkirah yang ada pada jari-jemari kita? Mari sama-sama renungkan. Cuba aplikasikan cara-cara yang disebutkan sambil anda membaca entry ini. Cuba tengok jari kita:

1. Genggam kuat-kuat & angkat ke atas sambil laung, "Allahu Akbar!". Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung (semangat perjuangan Islam).

2. Straighten our fingers ke depan dalam keadaan terbuka & renung dalam-dalam. Kita akan nampak 5 jari. Yang pentingnya adalah "5". Itulah kewajipan solat lima waktu, jangan kita abaikan.

3. Put our hand on the table, perhatikan. Start dari jari kelinking yang kecil & kerdil, macam manusia & apa benda pun akan start dari kecil then membesar & terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Whatever we do semua start dari kecil. Kegagalan mendidik pada usia muda akan beri impact/kesan yang besar pada masa depan.

4. Next one, jari manis. Macam tu jugak la dengan usia remaja, semuanya sweet belaka ya, manis macam jari manis. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira. Masa remaja kita selalu diduga dengan cabaran dan dugaan. Hanya iman & takwa akan tunjukkan jalan kebenaran.

5. Jari ketiga, jari yang paling tinggi, jari hantu ibarat alam dewasa kita. At 30's, insyaAllah jika dipanjangkan umur, kita dah ada status & ekonomi & career yang stabil but kita kena hati-hati sebab masa ni la banyak "hantu- hantu pengacau" yang datang menggoda.

Hantu dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu jealous dan macam-macam lagi. Kalau gagal kawal emosi khuatir kita masuk ke perangkap nafsu dan syaitan.

6. Jari telunjuk - Jari ni lah yg mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggam kesemua jari kecuali telunjuk. See how gagahnya jari telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi contoh & tauladan pada jari-jari sebelum ni. Macam tu jugak dengan kita perlu jadi role model to the new generation, jadi pembimbing yang kaya dengan idea bernas & a great mind.

7. Lastly renung la ibu jari, besar & pendek compared to the others but it shows kematangan & kehebatan yg membanggakan. Kalau ada ibu jari, semua urusan kerja kita lancar, tapi cuba bayangkan kalau tak ada ibu jari; nak gengam/pegang something cukup susah, nak pegang sudu pun susah.

To young generation, nak buat apa-apa rujuk la kat org tua/berpengalaman. Maksudnya kita kena bergerak and bergantung pada ilmu & pengalaman daripada orang tua kita jugak. Maka orang tua tersebut bolehlah tunjuk ajar pada kita, malah bagi thumbs up pada kita.

*Cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima-limanya itu. Renung dan fikir dalam-dalam. Di manakah kita sekarang? (Memanglah di hadapan pc/laptop sekarang, maksudnya posisi iman kita di mana?)

*Info tambahan yang mungkin sahabat-sahabat sendiri dah tahu:

a) Tersiratnya nama Allah pada jari kita


b) Nombor 81 & 18 dalam bahasa Arab tertera pada telapak tangan kita (81+18=99, 99 digit Asmaul Husna)

Wallahualam.

2 comments:

nor amira said...

:)

lavenderlover said...

like this post!
thanks for the share!

Post a Comment