Friday, February 12, 2010

Jenis-jenis Hidayah


Assalamualaikum w.b.t.

Saya sering kali terfikir, kenapalah kita setiap kali buat dosa, then bertaubat, pastu tetap buat dosa yang sama ataupun dosa yang lain?

Adakah ini bermakna Iman kite ni lemah?
Atau, taubat kita je yang tak betul?

Atau, hati kita ni dah mulai gelap dengan dosa,

sampaikan tiada ruang langsung untuk hidayah daripada-Nya?

Bercakap mengenai Hidayah pulak, sebenarnya ada bermcm jenis hidayah. InsyaAllah,mari kita sama-sama kongsi mengenai Jenis-jenis Hidayah ni:


Pertama : Hidayah al-Wijdan at-Tabie’i yg bererti petunjuk yg timbul daripada perasaan ikut tabiat sejak lahir ke dunia macam lapar, dahaga, panas, sejuk, sakit dan lainnya.Macam contohnya, sorang anak kecil akan menangis utk keselamatan dirinya di mana tangisan itu bertujuan mintak si ibu atau pengasuhnya supaya menguruskannya. Setelah mendapat layanan atau pengurusan yg secukupnya maka petunjuk daripada rasa puas dalam diri anak kecil itu menyuruh dia agar berhenti menangis.


Kedua : Hidayah al-Hawas, petunjuk pancaindera yang lima iaitu mata, hidung, telinga, lidah dan kulit. Petunjuk yg terhasil daripada rangsangan pancaindera ini amat penting utk tujuan keselamatan diri mcm menjauhkan diri daripada sesuatu yang bahaya, atau dekatkan diri kepada sesuatu yang bermanfaat. Tapi, ingat, petunjuk pancaindera tak cukup dalam menjaga keselamatan manusia di mana kita semua memerlukan petunjuk yang lebih tinggi untuk mencapai keselamatan diri.


Ketiga : Hidayah al-’Aqal, petunjuk berasaskan akal iaitu suatu alat yg dianugerahkan oleh Allah sebagai penimbang dan memikirkan sesuatu yg disampaikan oleh rangsangan pancaindera dan apa yang timbul daripada perasaan tabie’i. Bila dipikirkan gunakan akal, so, manusia dapat bertindak untuk capai sesuatu matlamat yang dirasakan dapat memberi kebahagiaan untuk diri kita. Tapi, tindakan gunakan akal ni selalu tersilap langkah. mcm contoh an, benda yang kita sangkakakn baik, tapi menjadi yang sebaliknya.Sebab tu, Allah telah anugerahkan petunjuk yang lebih tinggi daripada petunjuk akal kepada mereka yang dikehendakiNya.


Keempat : Hidayah ad-Diin, petunjuk dari langit yang dinamakan agama yang bererti peraturan yg diturunkan Allah untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup manusia tak kiralah secara individu atau satu komuniti itu sendiri. Kita dapat tahu yang benar dan yang salah berdasarkan kehendak agama kita, dan bukannya berasaskan akal semata-mata jer. Tapi, kenapa still org cerdik pandai ni tersesat daripada petunuk Allah yang sebenar? Haa, ni sebab mereka masih tidak diberikan Hidayah yang paling tinggi darjatnya.


Kelima : Taufiq
, pemberian petunjuk berserta dengan anugerah kemahuan dan kesanggupan dalam diri untuk berbuat segala sesuatu yang bawak kepada keselamatan dan kebahagiaan hidup dunia dan akhirat. Taufiq hanya terletak pada kuasa Allah Yang Berkuasa saje tanpa mampu dimiliki oleh sesiapa, eve dia seorang rasul mcm yang berlaku kepada Nabi Muhammad s.a.w, baginda tak mampu beri hidayah taufiq kepada bapa saudara kesayangannya Abu Talib. Bagi sesiapa yang dapat Hidayah Taufiq ni, insan itu bukan jer dapat nilai sesuatu itu dosa atau pahala, tapi dia jugak diberikan kekuatan untuk melakukan segala yang mampu utk dapatkan Keredhaan Allah S.W.T.


Jadi, fikirkan..
Kita nak tunggu sampai Langit Dunia ni jatuh,

baru nak mencari Hidayah Allah?
Masya-Allah


"
Muhasabah Diri, Hiasi Peribadi"

0 comments:

Post a Comment