Monday, November 8, 2010

Menguap - Dari Sudut Sains Dan Islam


Menguap Dari Sudut Sains

Menguap ni selalu dikaitkan dengan bila kita mengantuk,bosan atau nak tidur.

Menguap ni adalah salah satu involuntary action (benda yg kita tak control, malah kajian cakap menguap berlaku semasa kita dalam kandungan ibu lagi), yg menyebabkan mulut kita terbukak luas dan menarik nafas kita sedalamnya.

*Satu teori yg menarik, kajian cakap, purata seorang itu menguap adalah selama 6 saat. (cubalah kira ya kalau nampak ada org menguap)

1. Menguap disebabkan oleh Hypoxia (kurangnya oxygen levels dalam saluran darah).

Teori ini cakap yg kita akan menguap menyebabkan kita mengambil/menarik nafas sedalam yg boleh pd saat2 kita perlukan Oxygen yg lebih (kemungkinan sbb kita penat atau tak cukup nafas). Tapi ada mcm2 masalah dalam membuktikan teori ni. Saintis pun dah melakukan mcm2 jenis kajian utk buktikan teori ini. Sebab apa? Sebb, kalau betul menguap itu dilakukan sbb kita nak Oxygen lebih, kenapa bila kita berlari, dan sesak nafas, kenapa kita hanya akan tarik nafas lebih laju (breath harder), dan bukannya menguap?

Ada banyak bahagian tubuh kita yg bertindak balas masa kita menguap.

1)Mulut kita akan terbukak, jaws(tulang rahang) jatuh atau turun, menyebabkn sebanyak yg boleh udara masuk melalui mulut.

2)Bila kita inhale tadi, udara yg masuk akan penuhkan ruang2 dalam paru2 (lungs) kita.

3)Muscle,otot External Intercostal Muscle akan mengembang dan Diaphragm kita ditolak ke bawah.

4)Udara yg masuk tadi kembangkan paru2 kita, dan kemudian sebahagian udara tadi akan ditolak balik keluar.

Ada satu teori ni cakap,tubuh manusia ini meguap adalah utk drawn in lebih banyk Oxygen, atau pun buangkan a build-up carbon dioxide (yang terlebih).

*ada satu kajian dibuat di University Of Maryland,Baltimore Country, bila diberi Oxygenyang banyk, takkan kurangkan menguap, dan kurangnya Carbon Dioxide dalam satu kawasan pon takkan kurangkan menguap.

2. Menguap ini salah satu bentuk komunikasi memberitahu perubahan fisiologi tubuh yang menunjukkan kita penat.

Teori ini lebih kurang mcm nak beritahu yang setiap tingkah laku kita tampilkan maksud tersendiri. Contohnya, kalau kita senyum, itu tanda kita gembira, bila nangis tandanya sedih, muka Nampak marah tandanya mmg marah. Masalah dgn teori ini, hampir sebilangan haiwan juga menguap! Takkanlah dgn itu menunjukkan haiwan juga nak express mereka ini penat. Sbb haiwan2 mcm ini tak memerlukan ekspresi muka utk tampilkan perasaan (senyum, marah, gembira). Jadi, teori ni tak boleh digunakan utk bentuk komunikasi.Ini tak bermaksud menguap itu tak digunakan utk tunjukkan perasaan (penat), tapi ternyata menguap itu tak berasal dari teori ini.

3.Menguap digunakan untuk stretch out (siap sediakan) kita punya paru-paru untuk digunakan.

Mungkin paru2 kita perlukan “senaman” bg satu tempoh tertentu utk buang wrinkles dan lain2. Ini ditambahkan lagi kenapa bila menguap selalu dikaitkan dgn stretching other muscles (mcm contoh lengan, mengeliat). Jadi, apa yg dibuat adalah utk menyediakan tubuh kita utk satu kerja yg kuat. Tapi, ini taklah bermakna bila kita nak tidur, kita menguap, menunjukkan kita nk kerja kuat, tidur bukan satu kerja yg berat, sebab tidur tak memerlukan anda bersiap sedia, kerana semasa tidur, kita akan tarik oxygen lebih rendah drpd semasa kita sedar.

Sebab itulah mungkin haiwan menguap utk “menyiapkan diri” mereka sebelum menempuh hari yg penat.Contohnya, kucing akan menguap dan mengeliat bila bangun pagi.


Apa kata kita pulak buat satu eksperimen ringkas ini!:

1)Kalau kita nmpk org menguap dalam Kuliah (atau kat mane2), kita tgk pulak org sekelilingnya, ada peluang yang BESAR org lain pun akan menguap jugak.

2)Sebelum anda habis baca artikel ini pun, anda pun mungkin akan menguap walaupun hanya sekali.

*Tapi bukan maksud saya cakap yg anda ini suka menguap, tapi kalau kita perasan, bila kita cakap pasal menguap, kita sendiri pun akan menguap. Dan bila tengok org lain menguap, kita pun akan menguap.


Adab Menguap Dalam Islam

Drpd Abu Hurairah r.a., Nabi S.AW. bersabda:

“ Sesungguhnya Allah Ta'ala suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillaah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya mengucapkan 'Yarhamukallaah!'. Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya." (H.R. Al-Bukhari)


1. Berupaya semampunya tahan dan menolak menguap, terutama sekali semasa solat.

Rasulullah S.A.W., bersabda:

إِذَا تَثَاوَبَ أَحَدَكُمْ فِيْ الصَّلاَةِ فَلْيَْظِمْ مَا اسْتَطََانَيَدْخُلُ .


"Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah dia berusaha menahan menguap dia itu seboleh yang mungkin kerana syaitan akan masuk (mulut yang terbuka)."
(H.R.Muslim dari Abu Sa'id ra)


2. Meletakkan tangan di mulut/menutup mulut
Tujuan; agar mulut tak terbuka, yg pd saat itu manusia terlihat buruk dan pd saat itu juga syaitan sedang menertawakannya.

Drpd Abu Said Al-Khudri r.a., katanya : Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka).”
(H.R. Muslim)


3. Tidak mengeluarkan suara “Aaah” semasa menguap
(Ini yang selalu kita semua dengar dan buat)

Dalam hadith Nabi S.A.W.:

“Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi (haaa haaa), kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu.”

(H.R.Muslim, Ahmad dan At-Termizi)


4. Tidak mengangkat/meninggi suara ketika menguap
(berkait dengan hadith Rasul yang menyebut jgn bunyik ‘aah’ semasa menguap)


wallahualam.

4 comments:

ainzaidon said...

aha. bagus bagus :D

pdaus said...

saya x menguap pun.hahaha
nice post

Sihat Muslim said...

ouh,sbb tu saya kata maybe anda akan menguap lepas baca artikel ni. baguslah kalau tidak.
=]

morsmode said...

nice one.

Post a Comment